Боряна Ангелова-Игова

философия

Литературен клуб | страницата на авторката | философия

 

 

Човешкото тяло не е експонат!

 

Боряна Ангелова-Игова

 

Снимка: Авторката

         Може ли човешкото тяло да бъде експонат, да се показват препарирани хора, като музейни „съкровища”, и как това се случва на практика? Може! Много е лесно, носи огромни приходи и вече е факт. Изложбата Bodies представя “света на човешкото тяло отвътре”. За целта се използват истински човешки трупове, които се приготвят, според предназначението им, а именно да показват човешкия труп, неговите вътрешности и болести, така че зрителят да може да ги разглежда. На някои от експонатите-хора са им отрязали главата, за да се покаже човешкия череп, изважда се мозъка, за да се види какво е това човешки мозък, други трупове просто се одират, на трети се запазва скелета, къде в цялост, къде само китка, крак, гръбначен стълб, ханш… Разфасованият труп се третира с различни химикали, боядисва се, изпълва се, така че да се запази, да изглежда “естествено”. Автентичността на експонатите, натуралния – човешки материал, от който са направени, е основен момент в изложбата, която според авторите й е с образователна цел.

 

 

         Как това се случи?

 

         За първи път изложбата е показана в Япония през 1995 г., под името „BodyWorlds”, като тогава изложбата е включвала различни „светове” на мъртвото човешко тяло, като са показвани египетски мумии, останки от човешки тела от Титаник, имало е различни постановки на тела с топка, с тенис ракета и пр. Автор на изложбата е Гюнтер фон Хагенс – професор в Медицинския университета във Флорида, той е с немски произход, като според Гардиан1, дядо му е бил лекар в нацистки концлагер. Той изобретява препарирането на хора или т.нар. “plastination technique”2. Хагенс работи в сътрудничество със своя колега от Далянския университет, Ръководител Катедра “Препарация” в Народа Република Китай, като е известно, че 90% от телата-експонати са получени именно, като дарение от него. През 2005 г. изложбата се разделя на две: “BodyWords” и “Bodies”, които започват по отделно да обикалят света. И двете изложби никога не са били излагани в природо-научен музей, университет или държавно учреждение. Изложбите са чести гости на театри, хотелски зали, кабарета и пр.

 

 

         Това изкуство ли е?

 

         Според Гюнтер фон Хагенс, и не, и да. Целта на изложбата е изцяло образователна, в нея няма нищо „изкуствено”. „Колкото една анатомия на човека с добри илюстрации е изкуство, толкова може да говорим и тук за изкуство”3. И все пак човекът в тази изложба е деперсонализиран, превърнат е във вещ, експонат, който се показва, като произведение на изкуството, в една театрална атмосфера, осветен и затъмнен, боядисан и натруфен, на фона на аудио-видео инсталации, които далеч не са тези които си представяме в една чисто академично-медицинска обстановка.

 

 

         Изложбата в един католически град

 

         Посетих изложбата „Bodies“ в Дъблин, която се показа в театър Амбасадор, януари/ май 2009 г. което ми позволява да говоря за нея, защото начина на излагане на експонатите, е универсален за всички страни. Изложбата е разделена тематично: човешки скелет, мозък, нерви, кръвоносни съдове, мускули, мазнини, полова система, ембриони, бял, черен дроб, отделителна система и пр. Всяка част на човешкото тяло е показана. Още в началото посетителите са посрещнати от скелет, който е обесен на въже, като гледката оставя неприятнo чувство. Нужната декорация е навсякъде, например, човекът–експонат, който демонстрира мускули, е одран, мускулите му са разрязани напречно, така че визуално се имитира движение. В края на единия му крайник има футболна топка. За щастие изложбата не беше разделена на видове или раси, но си бяха позволили полово разделение-сексизъм: за да се покажат мазнините се показват женски тела, за да се покажат мускулите – мъжки.

 

         Навсякъде откриваме желанието на авторите да ни изненадат-шокират. На едно място е показан човек, разрязан на „филии” по дължина, различават се 4 къса, на които може да се види най-добре как са разположени органите вътре в него, на друго място може да се “насладим” на одран човек, като лицето му е без кожа, без устни и клепачи, в съзнанието се запечатват изкочили очи и ужасно големи, лъснати, бели, криви зъби, тялото е забито на кука, като само пръстите му докосват земята, светлината идва от долу на горе, така че да изглежда още по-ужасно. На едно място в голям цилиндър е разположена човешката кръвоносната система, която е очевидно боядисана, капилярите са розово-червени, вени и артерии се редуват в зелено и червено, и все пак, да не забравяме, че мъртвото тяло е безцветно. На стената се прожектира текст с допълнителни илюстрации. Информацията която е дадена е доста обща, значително под средношколското ниво. Секцията с ембриони е отделена, като има предупреждение хора със слаби нерви да не влизат. Вътре са изложени ембриони в буркани от 1-седмични до 21-седмични. Единствено тук има обяснение за произхода на телата и то гласи, че “децата са загинали в следствие на усложнение”, което на практика, може да означава всичко. Показани са два вида плаценти, здрава и болна, болната е на жена злоупотребявала с алкохол, наркотици и цигари, за здравата не е дадена информация.
         В изложбата болестта е на особен почит. Няма част на човешкото тяло което да не е показано в болест, а понякога и в здраве. Ракът във всичките си стадии, от мутацията до метастазите, е един от най-често показваните, като не липсват различните артрити, остеопорозата, туберкулозата, глистите и тениите. Около експонатите, показващи болести, има най-много хора – мутацията, уродството и болестта винаги са били сред най-будещите любопитство у масите.

 

 

         Това човешко ли е?

 

         Произходът на телата е не ясен. Смята се, че те са политически затворници от Далян, които са били убити по особено жесток начин, за да може да се препарират по-добре4. Дори това да не е истина, честна ли е тази гавра с човека? Според официална информация, телата са дарение5. Защо тогава изложбата е с толкова скъпа входна такса, би трябвало да се плаща символична сума, да се помещава в музеи и да е със съответната институционална подкрепа. В положението в което изложбата съществува в момента, тя има политическо значение, а именно – легализиране продажбата на човешки органи. Оказва се, че тялото е за продан. При трансплантация на орган, нуждаещият се го получава безплатно от дарителя. Когато посещаваме изложбата ние плащаме сравнително висока цена, така че това “дарение” се заплаща стократно, всеки ден. Официално единствената цел стояща зад изложбата е образователната, реално обаче информацията е доста бедна.Човекът не е добър експонат, поради малкия си размер. Неслучайно макетите представят тялото в по-голям размер от обичайния, именно за да се виждат по-добре различните органи. Реално с трупове, с обучителна цел, работят само специалисти. В действителност няма как да добием представа за нещо живо, като наблюдаваме нещо мъртво. Редно ли е от човешката плът да се прави предмет? А, ако това е насилствено, не е ли това фашизъм? Ако това е така, какво може да се направи? Изглежда, че в днешно време наистина всичко може.

 

 

 

---

 

 

Бележки:

 

1 https://www.guardian.co.uk/world/2004/jan/23/arts.china    [горе]
2 https://mysite.verizon.net/vzexqyla/anti-bodies-virtual-picket-line/id3.html    [горе]
3 https://www.bodyworlds.com/en/gunther_von_hagens/life_in_science.html    [горе]
4 https://abcnews.go.com/Blotter/story?id=4296982&page=1    [горе]
5 https://www.bodyworlds.com/en/body_donation.html    [горе]

Електронна публикация на 30. април 2010 г.

© 1998-2025 г. „Литературен клуб“. Всички права запазени!

 

Литературен клуб [e-zine и виртуална библиотека]